24 Haziran 2017 Cumartesi

Donanım ve Bilgisayar Mimarisi: BIOS (Basic Input/Output System)

BIOS (Basic Input/Output System)



 BIOS (Temel Girdi Çıktı Sistemi), sistemin düzgün biçimde açılmasını sağlar. ROM bellekte saklanan kalıcı bir yazılımdır. İşletim sisteminin değişik donanım cihazlarıyla uyumlu çalışması gerekmektedir. Bunu sağlayabilmek için,
  •  Tuştakımı. ekran ve yazıcı gibi cihazların sağladığı makine komutları listelenir,
  • Bu makine komutlarını çağırma şekli belirlenir ve bu şekilde cihazlar arası uyum sağlayan ROM BIOS ortaya çıkmıştır.. 




   BIOS'un Görevleri:

  • Yazılım, sistem ve donanımlarımız arası bağlantıyı kurar.
  • Donanımların bir takım elektriksel ayarlamalarını yapar.
  • Bilgisayarın ilk açılış sistemini (Boot Process) belirler.

 İlk Açılış (Boot)

  1. Bilgisayar ilk açıldığında bellekte işleme girebilecek bir kod yoktur. 
  2. CPU (Central Processing Unit=Merkezi İşlemci Birimi) ROM BIOS üstündeki POST (Power On Self Test=Kendini Sınama Testi) kodunu okutur.  
  3. POST sırasında cihaza çağrılar gönderilir ve cevaplar beklenir.
  4. Eğer bir sorunla karşılaşılmazsa işletim sistemi yüklenir.
  5. İşletim sistemi bir diskten yüklenecekse diskteki MBR (Master Boot Record) okunur.
  6. MBR disk üzerindeki bölümlerin tablosunu tutar ve hangi bölüm aktifse orada yüklü olan işletim sistemi açılır.Bundan sonra BIOS kontrolü MBR 'a verir.
  7. MBR' da aktif bölümdeki VBS(Volume Boot Sector=Birim Açılış Sektörü)'e kontrolü verir.
  8. Birim Açılış Sektörü işletim sistemini yükleyecek dosyaya ulaşır.
  9. Son olarak işletim sistemi devreye girerek bilgisayarın kontrolünü ele alır. 


  Ne kadar karmaşık görünse de bu konuda oluşturulmuş bir kaç içerik daha taranırsa akıllarda yer edeceğini düşünüyorum.


➤ Ayrıca olayı genel çerçevesiyle öğrenmekle yetinmeyip, daha fazlasını isteyenlerin kalın harflerle belirtilmiş terimlerin Google'da aratması fayda var.

Ek olarak "Boot Processing" ile ilgili aşağıdaki izletiye göz atmanızı tavsiye ediyorum.

   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Türk Toplumuna Farklı Bir Bakış | Sinek ve Uçak

   Son günlerde yaşanan gelişmeler zihnimi ciddi anlamda gıdıklamaya başladı. Normalde gıdıklanan insan güler ya ama nedense beni gü...

Merhaba!

Son yazılarımdan haberdar olmak için takip etmeyi unutmayın.

×